Tuesday, November 7, 2017

ASBABUN NUZUL

Tujuan utama surah ini diturunkan adalah anjuran untuk melakukan aneka kebajikan dan menghindari keburukan-keburukan. Itu ditekankan dengan aneka sumpah yang menyebut sekian macam hal agar manusia memerhatikannya, yang digunakan untuk mencapai matlamat tersebut. jika mereka ingkar, nescaya bencana akan menimpa mereka sebagaimana yang dialami oleh generasi yang terdahulu. Sebagaimana keingkaran kaum Tsamud yang menyembelih unta yang mereka minta supaya keluar dari batu. Padahal Nabi Shalih A.S berpesan agar mereka menjaganya dan memberinya minum.

Thabathaba'i menulis bahawa surah ini mengingatkan bahawa kebahagiaan manusia yang mengenal erti taqwa dan kedurhakaan berdasarkan pengenalan yang dilakukan Allah kepada Nya adalah dengan menyucikan dan mengembangkan dirinya dengan pengembangan yang baik serta menghiasinya dengan ketaqwaan dan menghindarkannya dari segala kedurhakaan. Sebaliknya ketidakberhasilan meraih sukses adalah dengan memendam potensi positif itu. Ini dibuktikan oleh surah ini dengan pengalaman pahit generasi terdahulu.

Sayyid Quthub secara singkatnya melukiskan surah ini sebagai uraian menyangkut hakikat jiwa manusia serta potensi naluriahnya yang suci, peranan manusia terhadap dirinya dan tanggungjawabnya bersangkutan dengan kesudahan hidupnya. Hakikat tersebut dikaitkan oleh surah ini dengan hakikat-hakikat yang terdapat di alam raya serta kenyataan-kenyataannya, sambil mengemukakan contoh dari kekecewaan yang menimpa mereka yang tidak menyucikan jiwanya.

Al- Biqa'i memahami tema surah ini sebagai bukti tentang kekuasaan Allah mengendalikan jiwa manusia yang merupakan matahari jasmaninya munuju kearah kebahagiaan atau kesengsaraan, sebagaimana kuasa Nya mengendalikan matahari bahkan seantero alam raya ini. Namanya Asy-Syams (Matahari), menunjuk tujuan tersebut. Demikian kurang Al-Biqa'i.

Surah ini dinilai sebagai surah ke 26 dari segi urutan turunnya surah kepada baginda Rasulullah SAW. Ianya turun sesudah Al-Qadr dan sebelum surah Al-Buruj. Jumlah ayat-ayatnya menurut perhitungan banyak ulama sebayak 15 ayat.

1 comment: