Tuesday, November 7, 2017

PENGAJARAN

1. Surah ini menjelaskan bahawa kebahagiaan manusia adalah dengan cara menyucikan dan mengembangkan dirinya dengan perkembangan yang baik serta menghiasinya dengan ketaqwaan dan menghindarkannya dari segala kedurhakaan. Sebaliknya, ketidakberhasilan meraih sukses adalah dengan memendam potensi positif itu. Ini dibuktikan oleh surah ini dengan pengalaman pahit generasi terdahulu.

2. Surah ini juga berbicara tentang menyangkutan hakikat jiwa manusia serta potensi naluriahnya yang suci, peranan manusia terhadap dirinya dan tanggung jawabnya berkaitan kesudahan hidupnya. Hakikat tersebut dikaitkan oleh surah ini dengan hakikat-hakikat yang terdapat di alam raya serta kenyataan-kenyataannya dan mengemukakan contoh dari kekecewaan yang menimpa mereka yang tidak menyucikan jiwanya.

3. Kaum Tsamud telah dihancurkan oleh Allah kerana kedurhakaan mereka. Sungguh sangatlah mudah bagi Allah untuk melakukan hal itu, sebagaimana mudahnya Allah SWT menciptakan alam, kejadian siang dan malam dan segala isi bumi. Allah memberitahukan kepada manusia jalan ketaqwaan dan jalan kekafiran; manusia mempunyai kebebasan untuk memilih kedua jalan itu.

1 comment: